Викладка сигарет на вітринах спонукає дітей починати курити – експерти

August 29, 2016

Про викладку пачок сигарет у вітринах торгових точок і їхній вплив на школярів йшлося сьогодні на прес-конференції в ІА “УНІАН”. Така прихована реклама зацікавлює дітей та спонукає їх почати курити, – доведено дослідженням Київського міжнародного інституту соціології, здійсненим на замовлення Центру демократії та верховенства права. Результати дослідження також були представлені під час прес-конференції.

По завершенню заходу журналісти змогли переконатися у нав’язливій рекламі сигарет – подивитися на викладку у декількох  кіосках Деснянського району. Точки продажу тютюну у цьому районі Києва за адресою Мілютенка, 5-А розміщені біля трьох шкіл та ліцею. Сигарети не тільки викладені на видному місці з великими цінниками, а і межують з шоколадом, чіпсами, вафлями та іграшками. Таким чином продавці тютюну привертають увагу дітей початкової школи. Також цінниками були заклеєні надписи “куріння вбиває” на пачках, аби покупці не бачили слова “вбиває”.

“Перша причина курыння серед дітей 7-10 років – бажання здаватися дорослими, друга – звикання після першої викуреної сигарети, а третя – реклама тютюну, яка заманює дітей і спонукає спробувати. Наступна причина – доступність сигарет. Діти часто описують ситуацію, коли немає грошей на щось корисне, але вистачає на сигарети. До того ж, тютюнові пачки розміщують у привабливих лайтбоксах, додають 3D малюнки або рухливі зображення. Все це розраховано не на курців зі стажем, а на залучення молодого покоління до шкідливої звички”, – зазначила Юлія Солоха, координатор проекту “Київ без тютюнового диму” Центру демократії та верховенства права.

За її словами, діти 1-4 класів знають про шкоду куріння, проте їх приваблює розкладка сигарет і те, як оформлені пачки. Тому тютюнові компанії використовують яскраві кольори, картинки і красиві шрифти для оформлення пачок, аби тримати увагу на тому чи іншому бренді. А діти сприймають викладку сигарет на вітринах як рекламу і запрошення почати курити.

14151747_1762028624066579_634558656_oВирішенням цієї проблеми може стати законодавча заборона викладки сигарет на вітринах. Відповідний законопроект №4030а, ініційований учасниками проекту “Київ без тютюнового диму”, уже зареєстрований у Верховній Раді. Подібні обмеження діють у ряді європейських країн. Після їх запровадження рівень куріння серед підлітків знижувався в середньому на 10-15% – підкреслила Юлія Солоха.

На думку екс-заступника міністра освіти і науки України Інни Совсун, на це питання має звернути увагу Верховна Рада та місцеві органи влади. Адже щоб виховати здорових цілеспрямованих громадян, слід працювати ширше, а не лише говорити про шкоду куріння у школах.

“Цінності закладає не лише школа, на них впливає і несприятливе навколишнє середовище. Якщо діти знають, що паління є соціальною нормою, а дорогою до школи бачать привабливі упаковки, які пропонують їм стати дорослішими і крутішими, у школярів виникає конфлікт цінностей. Переконана, що в інтересах усіх, крім тютюнових компаній, є те, щоб ситуація змінилася”, – відзначила Інна Совсун.


За словами
Наталії Харченко, виконавчого директора Київського міжнародного інституту соціології, під час соціологічного дослідження у фокус-групах діти вказали, що вважають сигарети надмірно доступними, адже вартість пачки менша за вартість шоколаду. Друга проблема полягає в тому, що діти молодшої школи з сімей, в яких курять батьки, роблять висновки зі спостережень за поведінкою дорослих.

“Найбільша суперечність у тому, що діти чітко розуміють привабливість сигарет і можуть розподілити їх за різними критеріями. Коли вони перейдуть у підлітковий період, у них відбудеться руйнування ціннісної бази, адже їм захочеться спробувати шкідливі товари, які продаються поряд з корисними. Тому в цю ситуацію потрібно втручатися”, – зазначила експерт.

14124528_1134008150020276_940459285259279162_o (1) (1)Діти легко піддаються впливу через низький рівень критичного сприйняття інформації, каже методист НЦ “Мала академія наук України” Юлія Кравченко. “Це психологія людини – йти туди, де є мінлива картинка, особливо зараз, коли у молодшого покоління кліпове мислення. Тож тютюнові компанії дбають про це і створюють відповідний дизайн продукту. А коли діти вже потрапили на гачок, продукт легко просувати. Проте з дітьми треба говорити, розвивати в них культуру мислення. Тоді візуалізація менше впливатиме на них. Передовсім цю місію повинні взяти на себе батьки”, – пояснила вона.

Ведуча ТСН та мама школярів Марічка Падалко зазначила, що головним завданням сьогодні є формування культури куріння. Перший крок до цього було зроблено у 2012 році, коли було заборонене куріння у громадських закладах. Вона вважає, що законопроект про заборону викладки сигарет також здатен змінити ставлення до шкідливої звички.

“Я як мама готова брати відповідальність за виховання дітей, але потрібна і допомога на вищому рівні. Якщо ми виростимо покоління, яке не буде курити, а все смачне і доступне у них не асоціюватиметься з сигаретами – це буде наша перемога”, – підсумувала Марічка Падалко.

Більше фото ви можете переглянути на сторінці ЦЕДЕМ у мережі Facebook