Нові пропозиції до медійного законодавства

June 8, 2010

Протягом минулого тижня у Верховній Раді України було зареєстровано ряд законопроектів у сферах журналістики, кінематографії, преси та реклами.

  1. Тридцять першого травня 2010 року до парламенту був поданий проект Закону України «Про внесення змін та доповнень до деяких законодавчих актів України» (законопроект № 6447; н. д. Арсеній Яценюк, фракція блоку НУНС; щодо посилення гарантій свободи слова в Україні).

    Цей законопроект спрямований на удосконалення правових механізмів забезпечення свободи слова. Зокрема, у документі уточнено і запроваджено ряд термінів («цензура», «реальний власник засобу масової інформації», «журналістський запит»), а також розширено відповідальність за застосування цензури, визначено права і обов’язки реальних власників ЗМІ, встановлено процедуру надання інформації за журналістськими запитами. Питання акредитації журналістів при органах влади також урегульовані більш детально, закріплені ширші можливості для висвітлення їх діяльності. Водночас збільшено перелік підстав юридичної відповідальності за перешкоджання професійній діяльності журналістів. У цілому законопроект передбачає внесення змін і доповнень до дев’яти законодавчих актів України.

  2. Першого червня 2010 року у Верховній Раді України був зареєстрований проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про кінематографію» (законопроект № 6463; н. д. Ірина Геращенко, н. д. Олександр Третьяков, фракція блоку НУНС; щодо удосконалення порядку розповсюдження і демонстрування іноземних фільмів). У цьому законопроекті йдеться про доповнення ч. 2 ст. 14 Закону України «Про кінематографію» положенням щодо використання виключно фільмокопій мови оригіналу при дублюванні (озвученні, субтитруванні) іноземних фільмів. У пояснювальній записці до законопроекту вказано, що «таке положення не допускатиме потрапляння на український ринок зокрема, іноземних фільмів, дубльованих російською мовою та субтитрованих українською, забезпечить подальший доступ на український ринок лише якісної кінопродукції».

  3. Другого червня 2010 року до парламенту надійшов проект Закону України «Про реформу державної та комунальної преси» (законопроект № 6468; н. д. Степан Курпіль, фракція БЮТ).

    Законопроект спрямований на урегулювання процесу роздержавлення друкованих засобів масової інформації, заснованих органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Він закріплює право трудових колективів редакцій таких ЗМІ здійснити реформування та продовжити свою діяльність у статусі юридичних осіб приватної форми власності. При цьому майно яким користувалися редакції цих друкованих ЗМІ, повинно бути передане їм за символічну оплату – 1 гривню. Натомість новоутворені господарські товариства здійснюватимуть компенсацію вартості переданого майна шляхом надання знижки на інформаційно-рекламні послуги органам держаної влади та місцевого самоврядування, що були їх засновниками.

  4. Четвертого червня 2010 року у Верховній Раді України був зареєстрований проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (законопроект № 6429-1; н. д. Руслан Богдан, н. д. Костянтин Бондарєв, н. д. Олег Бабаєв, фракція БЮТ; щодо скорочення обсягу рекламного часу. Метою цього законопроекту є зменшення тривалості рекламних блоків задля забезпечення дотримання прав телеглядачів. Зокрема, у проекті передбачається скорочення часу тривалості рекламного продукту у межах однієї астрономічної години з 20 до 15 відсотків часу, а впродовж виборчого процесу – з 25 до 20 відсотків. Це єдина зміна, яку автори документу пропонують внести Закону України «Про рекламу».